

Zoals op bovenstaande foto te zien is staan er achterin de klas vier computers. Op ieder beeldscherm hangen twee lijstjes met namen van leerlingen, één lijstje voor groep 3 en één lijstje voor groep 5. Tijdens de zelfstandige verwerking van vakken gaan de leerlingen ook op de computer. De eerste leerling op het lijstje begint en roept als hij klaar is de volgende van het lijstje. Ik werk nu al een aantal jaar op deze manier en het bevalt mij erg goed.
De leerlingen van groep 3 zitten in tweetallen en de leerlingen van groep 5 in groepjes. Ik werk regelmatig met coöperatieve werkvormen, maar van een ambulant begeleider heb ik een aantal jaar geleden geleerd dat het voor leerlingen van groep 3 zeker het eerste half jaar belangrijk is recht voor het bord te zitten. Doordat ze recht voor het bord zitten is de verwerking van het bord naar het schrift gemakkelijker voor hen. Dit helpt hen bij het leren lezen en schrijven.
Voorin de klas hangt het digibord met voor iedere groep een eigen whiteboard. Op het whiteboard kunnen de leerlingen de planning van de dag zien aan de hand van de dagritmekaarten. Verder schrijf ik daarop welke leerlingen klassendienst zijn en zij kunnen zien wat ze moeten doen. Ook krijgt iedere groep een eigen 'stoplicht'. Bij rood moeten ze stil werken, dit gebruik ik eigenlijk alleen maar bij een toets, oranje houdt in dat ze mogen overleggen en bij groen mogen ze ook de leerkracht storen met vragen. Vanwege de combinatiegroep heb ik niet altijd tijd leerlingen snel te helpen met een probleem, vandaar dat het stoplicht vaak op oranje staat, ze kunnen dan in ieder geval terecht bij hun klasgenoten die bij hen in de buurt zitten. Verder heeft iedere leerling een blokje voor vragen. Als dat blokje op de hoek van de tafel staat dan weet ik dat ze echt mij als leerkracht nodig hebben om te helpen bij een vraag.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten